All resources in French Project

TBLT FRENCH RESOURCES

(View Complete Item Description)

"The website includes clusters of task-based lessons and examples of tasks that fit within each of Willis’ (1996) six types of tasks. The LCD Group is also dedicated to promoting intercultural communicative competence (see Foundations section) in the second language classroom and has included a section of activity ideas and lesson plans to demonstrate how intercultural themes can be embedded in and complement second language instruction."

Material Type: Lesson, Module

Author: Lethbridge Curriculum Developers Group

Le Permis de conduire (Core French)

(View Complete Item Description)

This unit models communicative/experiential second language teaching in a multidimensional curriculum. Students prepare themselves for a written exam to obtain a driver’s license. Learning activities include doing a vehicle inspection, studying road signs and their meanings, studying the driving rules of the road, role playing a traffic violation situation, and making the decision to have a designated driver. The experiential goal requires students to create, in small groups, a written exam to obtain a driver’s license, and to pass this exam demonstrating that they are aware and responsible drivers. For grades 9-12

Material Type: Activity/Lab, Lesson, Reading

Author: Saskatchewan Teachers' Federation

Le crime et la violence (Core French secondaire)

(View Complete Item Description)

This unit models communicative / experiential second language teaching in a multidimensional curriculum. In this unit students become aware of their rights, examine types and causes of juvenile crimes, practice being a witness, and become aware of effective ways to prevent crime. The experiential goal requires students to create and present a short play demonstrating an issue such as a theft, discrimination, vandalism or violence at school. The students who act as spectators are witnesses to the crime and offer a realistic solution to the problem. For grades 10-12

Material Type: Activity/Lab, Lesson

Author: Saskatchewan Teachers' Federation

Amélioration du Français

(View Complete Item Description)

Ce site vous donne des exercises à améliorer votre français. On y trouve: ASPECTS DE LA LANGUE Grammaire Grammaire du texte Orthographe et typographie Syntaxe Lexique Ponctuation Écriture Lecture Oral Phonétique TYPES DE RESSOURCES Jeu Collection de ressources Notions théoriques Exercices Exercices – théorie incluse Évaluation Dictée Vidéo Outil d’enseignement Outil d’apprentissage Site Web

Material Type: Activity/Lab, Reading

Author: CCDMD

Chanson populaire francophone au Canada

(View Complete Item Description)

L’Encyclopédie veut rejoindre les jeunes de niveau secondaire en créant des modules interactifs à leur intention. Le présent module est un outil d’exploration permettant de mieux connaître la chanson d’expression française au Canada, ses artistes et les courants musicaux qui se sont succédés au pays, de 1900 à aujourd’hui. En combinant des textes d’information, une centaine d’illustrations et plus de 500 extraits de chansons, il fait appel au sens d’observation des jeunes qui doivent répondre à des questions divertissantes afin d’en apprendre davantage sur le sujet.

Material Type: Activity/Lab, Primary Source, Reading

Author: Patrimoine canadien

A Prelude and Anthem

(View Complete Item Description)

A breathtaking new release from Revv52 of Calgary, Alberta recorded and performed virtually to celebrate Canada Day 2020. The opening Prelude is an original ... Includes Cree language and French. Une nouvelle sortie époustouflante de Revv52 de Calgary, Alberta, enregistrée et interprétée virtuellement pour célébrer la fête du Canada 2020. Le Prélude d'ouverture est une composition originale... Inclut la langue crie et le français.

Material Type: Activity/Lab

Author: Revv52

French Immersion Programs - Study French in a different part of Canada!

(View Complete Item Description)

"Learn to speak or improve your French in a fun, interactive way with the OLP-PLO Explore immersion programs Imagine learning or improving your French-speaking skills while making new friends and experiencing a different local culture and way of life in another part of Canada. That’s Explore. Explore is an intensive, government-funded immersion programs offered during the spring and summer in exciting locations across the country. The sessions are taught at accredited institutions, and students live on campus or with local host families." Apprenez à parler ou améliorez votre français de manière ludique et interactive avec les programmes d'immersion OLP-PLO Explore. "Imaginez apprendre ou améliorer vos compétences en français tout en vous faisant de nouveaux amis et en découvrant une culture locale différente ainsi qu'un mode de vie unique dans une autre partie du Canada. C'est ça, Explore. Explore est un programme d'immersion intensif financé par le gouvernement, proposé au printemps et en été dans des endroits passionnants à travers le pays. Les sessions sont dispensées dans des établissements accrédités, et les étudiants vivent sur le campus ou chez des familles d'accueil locales."

Material Type: Reading

Authors: Council of Ministers of Education Canada, Government of Canada

Développement de l'enfant (psychologie pour enseignant.e.s)

(View Complete Item Description)

« Le but premier de ce site est d'accompagner les enseignantes, enseignants, étudiantes et étudiants dans l'observation d'enfants, et ce, tant à l’intérieur qu’à l’extérieur de la classe... Le site contient des vidéos illustrant des comportements d'enfants de 0 à 12 ans, des textes théoriques et des exercices. La fiche descriptive de chacune des vidéos résume les éléments théoriques permettant de comprendre le comportement des enfants à l’aide de concepts utilisés en psychologie du développement. » Le site propose également: -Plusieurs articles - « De Piaget à Vigotsky, de courtes synthèses pour revoir les théories et les concepts », et -Des exercices destinés aux enseignant.e.s - « Des activités pédagogiques pour approfondir, comprendre et intégrer »

Material Type: Teaching/Learning Strategy

Authors: Centre collégial de développement de matériel didactique, Collège de Maisonneuve

Apprendre avec IA Pro

(View Complete Item Description)

Ce tuteur IA s'agit d'une application personnalisée alimentée par IA generative et développée par Contact Nord. Le site affiche l'avertissement suivant: ** « Veuillez toujours vérifier les réponses fournies par Apprendre avec IA pro. En règle générale, les systèmes d’IA ne sont pas entièrement fiables, surtout en matière de mathématiques. » ** Une instruction dans la critique des sources est conseillée avant l'utilisation d'une application IA. Les élèves peuvent poser des questions sur des sujets précis ou sur un contenu fourni quelconque. On peut copier et coller un résumé / tableau récapitulatif des questions et réponses. « Les affaires, l’histoire, la psychologie, la science et la technologie: Tout à portée de main! VÉRIFIER compétences et savoir sur tout sujet DÉVELOPPER compétences et savoir sur tout sujet »

Material Type: Activity/Lab, Teaching/Learning Strategy, Reading

Author: Contact Nord